יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

ב-16 בינואר אסטרואיד גדול עלול להתקרב אלינו עד כדי מרחק הארץ מהירח

יום שלישי 16.1.24

בלילה שבין 16 ל-17 בינואר אסטרואיד גדול למדי עלול לחלוף סמוך יחסית לכדור הארץ. האסטרואיד CZ2 2021 – שכפי שמלמד שמו הקטלוגי, התגלה בשנת 2021 – צפוי לחלוף במרחק של 2.6 מיליון ק"מ מאיתנו, אולם יש אי-ודאות בנוגע למסלולו, והוא עלול אף להגיע עד כדי 370,000 ק"מ בלבד מכדור הארץ, בערך כמרחק הארץ מהירח. לפי הערכות, גודל האסטרואיד הוא בין 84 ל-190 מטר, ובשיא הקרבה האסטרואיד ינוע במהירות של 14 ק"מ לשנייה ביחס אלינו.

 

פגיעה של אסטרואיד כזה בלב תל אביב, למשל, תשמיד את כל גוש דן פחות או יותר, אבל אין כל סיבה לדאגה, כי CZ2 2021 אינו מאיים כרגע על כדור הארץ. יתרה מזאת: מעברים קרובים כאלה של אסטרואידים מאפשרים לנו לצפות בהם הן באמצעים אופטיים הן בעזרת מכ"מים, ללמוד על תכונותיהם והרכבם ואפילו למצוא ירחים זעירים שמלווים אותם. בזמן שיא המעבר, האסטרואיד CZ2 2021 ישהה בקבוצת הכוכבים הידרה ויהיה אפשר לצלמו בטלסקופים גדולים.

 

אם אתם במצב רוח מורבידי ורוצים לראות מה היה קורה אילו אסטרואיד בגודל הזה ובמהירות הזאת היה פוגע במקום מגוריכם – האתר asteroid launcher מאפשר לכם להשתעשע בארמגדון. זהו למעשה כלי שמפשט סימולציות יסודיות יותר, שנעשות בתרגילים שונים מדי שנתיים ותכליתן לשפר את מוכנות האנושות לקראת פגיעה אפשרית של אסטרואיד. עם זאת, חשוב לזכור שנכון לכתיבת שורות אלו אין שום עצם בעל דירוג של יותר מ-0 בסולם טורינו, הסולם שמדרג סיכון לפגיעת עצמים קרובי-ארץ.

 

sky calendar Image
אילוסטרציה של אסטרואיד מתקרב לכדור הארץ. קרדיט: urikyo33/pixabay/needpix