חינוך לחלל

משך פעילות
10 דקות
activity Image
ענק קרח

בחלקה החיצוני של מערכת השמש שלנו נמצאים 4 ענקים. ענקי הגז וענקי הקרח. ארבעת הענקים הם כוכבי לכת גדולים במיוחד. ענקי הגז הם צדק ושבתאי וענקי הקרח הם אורנוס ונפטון. כוכבי הלכת נקראים כך בשל גודלם ומסתם. כח הכבידה של הענקים גדול ולכן יש להם ירחים רבים (בשונה מכדור הארץ שלו ירח אחד).

ענקי הגז: צדק הוא כוכב הלכת הגדול ביותר במערכת השמש ושבתאי הוא השני בגודלו. לשניהם שכבת אטמוספרה עבה וצפופה מאוד. לשבתאי מערכת טבעות מרהיבה והוא מכונה "שר הטבעות". הטבעות עשויות חלקיקי אבק וגרגרי קרח והן סובבות סביבו. גם לצדק ולשאר הענקים ישנן טבעות.

ענקי הקרח: אורנוס ונפטון הם ענקי הקרח ואת שמם הם קיבלו בשל שכבת הקרח והמים על פניהם. צבעם הכחלחל של נפטון ואורנוס נובע מגז המתאן אשר נמצא באטמוספירה ובשכבת הקרח בכוכבי הלכת.

ישנם עוד גופי קרח במערכת השמש- ובחלקם אף ייתכן וישנם חיים, שכן כל אחד מהם ככל הנראה מכיל אוקיינוס של מים במצב נוזלי מתחת לפני הקרקע. אלו הם הירח אנקלדוס של שבתאי, והירח אירופה של צדק. בגלל תהליכים פנימיים- בשניהם נשמרת שכבה תת קרקעית שבה הטמפרטורה מאפשרת למים להישאר נוזליים, כשכבה מתחת לפני הקרקע.

בואו נעשה ניסוי קטן להדגים כיצד מים נוזליים יכולים להתקיים תחת שכבה עבה של קרח, ונייצר לעצמינו ירח קרח עם אוקיינוס נוזלי מתחת לפני הקרח.

אז מה עושים:

1. לשם יצירת השכבות, ניקח 2 בלונים לא מנופחים.
  2. נכניס אותם אחד לתוך השני.
  3. בבלון הפנימי נשים כפית מלח, ואז נמלא אותו במים- כמה שאפשר, על ידי הלבשת הפיה של הבלון על קצה הברז, פתיחת זרם עדין בברז, והצמדת הפיה עם היד לברז כך שלא ישפריצו מים החוצה.
  4. נשתדל להוציא את כל מעט האוויר שבבלון הפנימי ונקשור אותו.
  5. כעת נמלא בצורה דומה במים את הבלון החיצוני, ונקשור גם אותו.
  6. נכניס את הכל למקפיא לכמה שעות. נדרשות כמה וכמה שעות כדי שכל המערכת תיקפא (4-8 שעות, כתלות במקפיא). הכי בטוח זה להשאיר הכל במקפיא למשך הלילה.
  7. לאחר ההקפאה, נוציא ונשים בקערה, ואז נחתוך ונסיר את הבלון החיצוני, ואם ניתן להגיע אליו- גם את הבלון הפנימי.
  8. מה קיבלנו? כדור קרח קפוא, שבתוכו מים נוזליים! דומה למבנה של אנקלדוס של שבתאי, ואירופה של צדק .

מוזמנות ומוזמנים לצלם את הניסוי שלכם לאינסטרגרם ולתייג:
#שבועהחללהישראלי
#planetanya2021