יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

סופרמון עם נגיסה: ירח קרוב במיוחד וליקוי בקצה

בר חיון וד"ר יגאל פת-אל
יום רביעי 18.9.24

ביום רביעי, 18 בספטמבר, הירח יגיע לקרבה מקסימלית לכדור הארץ. אך אם תזהו בו חלק חסר, תדעו שזהו צל שכדו"א מטיל עליו, בליקוי הלבנה.  מה מיוחד בקרבתו של הירח לכדור הארץ – תופעה הנקראת בפי אסטרונומים חובבים "סופרמון" – ומתי בדיוק ניתן יהיה לצפות בליקוי?

 

סופרמון בשמי ישראל

כמו מסלוליהם הטבעיים של גרמי השמיים, גם מסלולו של הירח סביב כדור הארץ איננו מעגל מושלם, אלא צורתו אליפסה, ועל כן מרחקו של הירח מאיתנו אינו קבוע. שכננו הנאמן מתקרב אלינו עד כ-356 אלף ק"מ, ואז הולך ומתרחק עד כ-406 אלף ק"מ בנקודה המקסימלית. 

 

מחזור הירח אינו מסונכרן עם מסלול ההקפה שלו סביב כדור הארץ, ולכן הירח יכול להיראות במילואו בכל נקודה במסלול. צירוף מקרים שבו הירח במילוא ובו בזמן חולף בקרבה מקסימלית לכדור הארץ מתרחש רק פעמים אחדות בשנה – ואז מקשט את שמי הלילה עיגול מושלם, גדול ובהיר במיוחד, בעל נוכחות מרשימה. תופעה זו זכתה לכינוי הדרמטי מעולם גיבורי העל – "סופרמון". וזהו הירח המצפה לנו הלילה. אך עד כמה הוא ייראה לנו שונה?

 

מתי הירח נראה הכי גדול ובהיר?

מתי הירח נראה לנו הכי גדול? כשהוא קרוב לאופק כמובן. זה קורה תמיד ללא קשר לקרבתו והסיבה לכך, היא אשליה אופטית: כשהירח קרוב לאובייקטים מוכרים כמו מנופים, בניינים ועצים, המוח שלנו תופס את גודלו הזוויתי האמיתי בשמיים. כאשר מצלמים אותו באמצעות עדשה טלסקופית שמגדילה עוד יותר אובייקטים מוכרים, האשלייה מתעצמת והוא נראה אף יותר גדול. לעומת זאת, כשהוא גבוה בשמיים, בעין בלתי מזוינת וללא כל נקודת ייחוס הוא נראה קטן יותר. הפער בין "מיקרומון" – בעת ריחוקו המקסימלי מכדור הארץ – לבין "סופרמון" – ירח מלא קרוב ביותר – הוא פער שגם משפיע על גודלו של הירח. ואולם, מדובר בפער של כ-13% שקשה להבחין בו.

 

יחד עם זאת, בבהירותו של הירח יש שינוי יחסי גדול יותר, שבו כן ניתן להבחין. בהירות הירח גדֵלה כפונקציה של המרחק בריבוע. בפועל, הפער בין ירח רחוק לקרוב הוא שינוי בהירות בעשרות אחוזים. אם אתם רגילים לשאת מבט לירח, ייתכן שאף תשימו לב שהלילה (רביעי) הוא בוהק במיוחד יחסית ללילות רגילים.

 

Image
מיקרומון כנגד סופר מול. הגודל בלתי מורגש, הבהירות כן.
מיקרומון כנגד סופר מול. הגודל בלתי מורגש, הבהירות כן. 
 

ירח גדול, ליקוי קטן

אבל זה לא כל מה שתוכלו לראות הלילה. לפנות בוקר יתרחש גם ליקוי ירח מינורי.

 

בשעה 5:13 הירח יכנס לחרוט הצל ובשעה 5:45 לפנות בוקר יהיה שיא הליקוי, שבו כדור הארץ יטיל את צילו על הירח. אז תיראה כיפה כהה על צדו הצפוני (הימני) של הירח. הליקוי יהיה כאמור חלקי ורק כ-10% מקוטר הירח יוסתרו לחלוטין מקרני השמש. הירח יצא מחרוט הצל המלא בשעה 6:15 ולמעשה ישקע כעשרים דקות לאחר מכן. 

תגיות:
sky calendar Image
בהשוואה לצמרות העצים וגגות הבניינים, הירח תמיד נראה גדול ומרשים. קרדיט: NASA/Bill Ingalls