חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

היבול הישראלי מתחרות גלילאו: ערים חכמות וניווט שטח

סוכנות החלל הישראלית
17.12.2015
לווייני גלילאו- מערכת ה- GPS האירופאית | צילום: ESA
לווייני גלילאו- מערכת ה- GPS האירופאית | צילום: ESA
פעמים רבות בהיסטוריה המצאת הטכנולוגיה קודמת לרעיונות השימושים בה. כפי שאיש לא דמיין מה יהיה ניתן לעשות עם רשת האינטרנט בתחילת דרכה, או לאילו המצאות וחידושים ארציים יוביל מרוץ החלל בין ארה"ב לבריה"מ, כך גם סביר להניח ששימושים רבים בטכנולוגיית GPS לא נלקחו בחשבון עד לפני כמה שנים. זהו בדיוק ההיגיון שעומד מאחורי התחרות לניווט לווייני "מאסטר גלילאו" שמנהיגה ESNC, המהווה כיום את רשת החדשנות הגדולה בעולם בתחום זה. 
 
התחרות השנתית, שנפתחה במאי השנה והסתיימה לאחרונה, מחפשת מוצרים וחידושים עסקיים בחיי היומיום אשר עושים שימוש בטכנולוגיית GPS. בכך, ESNC שואפת לדחוף את התעשייה קדימה ולדרבן יזמים צעירים לנסות לדמיין מה עוד ניתן לעשות עם טכנולוגיה זו. בין אם מדובר במערכת רחפנים למטרות חיפוש והצלה בים (הקבוצה הספרדית שזכתה השנה), שעון לווייני הנענד על מפרק היד ויכול לשלוח אות מצוקה במקרה חירום בטווח של 36 אלף ק"מ או מעקב לוויני אחר תנועת עדרים בכרי מרעה עצומים (שתי קבוצות ישראליות שהתחרו בשלב המוקדמות בארץ), נדמה שליזמים לא נגמרים הרעיונות. 
 
המוטיבציה מאחורי התחרות ברורה: תחום הניווט הלווייני הוגדר על-ידי האיחוד האירופי כענף קריטי מבחינה אסטרטגית ומסחרית, במיוחד לאור מערכת הניווט הלווייני האירופי החדשה, גלילאו, שעתידה להגיע למבצעיות מלאה ב- 2028. השנה נרשמו לתחרות כאלף מועמדים מ- 44 מדינות, כאשר 515 מתוכם עמדו בקריטריונים והשתתפו בתחרות שנערכה בברלין. שניים מהם היו ישראלים: רונן ביתן, שפיתח אפליקציה לאיתור וניווט במסלולי שטח, ורונן קורמן, שפיתח אפליקציית "ערים חכמות" שבין היתר מאתרת חניות פנויות ברחבי העיר. אמנם כל מדינה רשאית לשלוח נציג אחד בלבד, אולם כללי התחרות מתירים לכל אדם בעולם להגיש את מועמדותו בכל מדינה וכך, בעוד שביתן ייצג את ישראל, קורמן, שהוא בכלל תושב פתח תקווה, ייצג את מחוז בוואריה שבגרמיה. 
בישראל התחרות מובלת על ידי ISERD ובחסות פרוייקט EGNIS, ונרשמו אליה 34 מתמודדים אשר מתוכם הגיעו 5 פיינליסטיים לשלב הגמר בשיפוט וועדת מומחים מטעם סוכנות החלל הישראלית, לשכת המדען של משרד הכלכלה ו- ISERD. 
 
ביתן, שכאמור ייצג את ישראל בתחרות, ייסד את טריילז (Trailze) שהינה אפליקציית מפה עם מספר רב של משתמשים המדווחים בזמן אמת על המסלולים והדרכים בהם הם מטיילים/רוכבים. ניווט שטח כיום מתבצע על ידי מפות טופוגרפיות שרק מעטים יודעים לקרוא ולנווט על פיהן. בנוסף, על מנת למצוא את המסלול, המטייל צריך להשתמש במספר מקורות מידע. טריילז, המכילה כיום מידע על כאלפיים מסלולים בישראל, מאפשרת למשתמש לנווט באופן עצמאי בשטח וכן להרגיש שהמידע וההדרכה על ידי האפליקציה אמינים. 
 
כששאלנו את ביתן אם הדמיון בשם החברה ל- WAZE הוא מקרי, הוא השיב, "יש כמובן דמיון בין טריילז לווייז במובן שהמיפוי מתבצע על ידי חוכמת המונים, אבל זהו ניווט שונה במהותו. ביווט שטח אתה לאו דווקא מחפש את הדרך המהירה ביותר, אלא המשמעותית ביותר. אתה רוצה שהדרך תהיה מעניינת ולאו דווקא תכליתית ולכן המהות שונה מאוד מווייז". לדברי ביתן, טריילז תזהה אם מטייל סטה ממסלול מוכר וידוע ואם יהיו אנשים נוספים שיסטו באותו כיוון, המערכת תדע להציע את המסלול החדש למטיילים אחרים. בגרסה החדשה שתושק בתחילת 2016, מטיילים יוכלו גם להוסיף המלצות וחוות דעת על מסלולים ואתרים באזור ובכך להרחיב את המידע שהמערכת מספקת.
 
המיזם של קורמן, היי-פאק (Hi Park), הוא איסוף מידע עירוני באמצעות מצלמות הסמארטפון של נהגים ברחבי העיר. מיקור ההמונים שואב את המידע בעיקר מהנהגים המקצועיים (נהגי אוטובוסים, מוניות, שליחויות וכיו"ב) והמערכת מנטרת בזמן אמת את מצב החניות בעיר ומחשבת את המרחק מהם למחפשי חניה. למידע החזותי שנאסף ברחבי העיר יש ערך רב גם בהיבטים אחרים. לדברי קורמן, אפליקציית היי-פארק, אשר כבר צלחה פיילוט בתל אביב ותשיק את השירות בחודשים הקרובים, תוכל לדווח לעיריות על מפגעים בתשתיות (עמודי תאורה שאינם עובדים, חסימות למיניהן וכיו"ב) וגם תצבור מידע בעל ערך מסחרי, כמו מיפוי שעות שיא של ריכוזי הולכי רגל ועוד.  
קורמן מספר כי ההתגובות במסגרת התחרות להיי-פארק היו חיוביות מאוד ומבין 24 זוכי המדינות בעולם, הוא קיבל הזדמנות, יחד עם עוד 16 מתמודדים בולטים נוספים, להרצות על המיזם במסגרת התחרות. "מאסטר גלילאו" של ESNC אינה המסגרת התחרותית היחידה בה ניסה קורמן את מזלו. בתור "מתחרה סדרתי" הוא קיבל גם הזדמנות לפתח את המוצר במסגרת תוכנית Horizon 2020 של האיחוד האירופי וגם נבחר יחד עם 11 קבוצות נוספות (מתוך כ- 1,500 שהגישו את מועמדותם) לתוכנית Challenge Up להאצת תחום האינטרנט של הדברים (Internet of Things). 
 
 
תחום החניות באמצעות ניווט לווייני הוא כיום אחד התחומים החמים ביותר בחזון "הערים החכמות". למעשה, אחד הפיינלסטים בשלב המוקדמות בישראל, הוא ספייסיק (Spaceek) אשר, בניהולם המשותף של איתמר מימון, אורן אלזם ותמיר דאלי, מספק למשתמש הקצה מידע על חניה פנויה בקרבתו. ואולם, באופן שונה מקורמן, מיפוי החניות כאן מתבצע באמצעות חיישנים שיוטבעו באספלט ברחבי העיר. החיישנים יתקשרו ביניהם כרשת, ידעו לחשב את מצב החניה בזמן אמת ויפנו לחנייה הזמינה הקרובה. 
 
לדברי מימון, סמנכ"ל הכספים של המיזם, לאחר פיילוט מוצלח בכפר סבא, העירייה מתכוונת כיום להרחיב את הפעילות. "הנושא הזה חם כיום פשוט משום ששלושים אחוז מנהגי המכוניות באזורים העירוניים נמצאים במצב של חיפוש חנייה ולוקח להם בדרך כלל 20 דקות ואף יותר", אומר מימון. "הנהג העירוני הטיפוסי מבלה 106 ימים מחייו בחיפוש חניה והפתרונות הנוכחיים אינם מצליחים לספק מידע מדויק בזמן אמת. בפריסת חיישנים, עם זאת, אנחנו יכולים לדעת בזמן אמת אילו חניות מתפנות ונתפסות 24/7".