חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

ספייס אקס שוקלת לשגר לוח מודעות דיגיטלי שיציג פרסומות – בחלל

ולא, אלה לא פרסומות שניתן יהיה לראות בשמי הלילה

עודד כרמלי
10.08.2021
להק לווייני קובייה יוצר את לוגו קוקה קולה מעל עיר גדולה. קרדיט: סטארט רוקט
להק לווייני קובייה יוצר את לוגו קוקה קולה מעל עיר גדולה. קרדיט: סטארט רוקט

למגזין Insider נודע כי הסטארט אפ הקנדי Geometric Energy Corporation, או GEC, הגיע להבנה עם חברת ספייס אקס לשיגור לוויין לחלל, שצדו האחד יהיה לוח מודעות דיגיטלי – בדומה לשילוט האלקטרוני המוצב בסמוך לכבישים מהירים כמו נתיבי איילון. את הלוויין עצמו אי אפשר יהיה לראות ללא טלסקופ מהקרקע אבל הפרסומת עצמה תשודר לכדור הארץ. אם הפרויקט יצא לדרך, זאת תהיה הפעם הראשונה ששלט פרסומת יוטס לחלל.

 

פרסומות בחצי הדרך לירח

הלוויין שייבנה יהיה לוויין זעיר מסוג קיובסאט, או "לוויין קובייה". פן אחד של הקובייה יהיה מסך פיקסלים שעליו ניתן יהיה להקרין פרסומות, סמלילים, איורים ומסרים אישיים. GEC מתכוונת לשגר את הלוויין על גבי משגר מסוג פלקון 9 של חברת ספייס אקס. לפי הפרסום ב-Insider, הלוויין יכנס למסלול גבוה מאוד סביב כדור הארץ, בערך בחצי הדרך לירח. משם לא ניתן יהיה לראות את הפרסומות הזעירות בשמי הלילה ממש, ומקל סלפי שיחובר ללוויין יצלם את הפרסומות המתחלפות בחלל – ויקרין אותן בשידור חי ביוטיוב.

 

לפי מנכ"ל ומייסד החברה, שיגור לוח המודעות החללי הראשון מיועד לראשית 2022. GEC תמכור את פיקסלים למרבה במחיר וציינה כי תקבל סוגים מסוימים של מטבעות קריפטו כתשלום. בכך תאפשר החברה הקנדית לכל אחד להקרין כל מסר בחלל – בין אם זה לוגו חברת קוקה קולה, הצעת נישואין או מעשה אמנות. המנכ"ל, סמואל ריד, כבר הביע חשש שאנשים ישתמשו בלוח המודעות כדי לפרסם קללות או נאצות.

 

הגבול שלא חוצים: פרסום גלוי מכדור הארץ

יצוין כי חברת ספייס אקס טרם שחררה הודעה רשמית בנושא, כך שיש לקחת את טענות הסטארט אפ הקנדי על שיתוף הפעולה המתרקם עם קורטוב של מלח. עם זאת, פרסום הוא בהחלט אפיק חדש – ומטריד – במהפכת "החלל החדש".

 

אם בעבר ראינו פרסום של מוצרים במסגרת משימות קיימות – למשל הפרסומת לחלב תנובה בתחנת החלל מיר, שב-1997 הפכה לפרסום הראשונה שצולמה בחלל – הוזלת עלויות השיגור מאפשרת למפרסמים לשגר לראשונה מוצרים או פרסומות על גבי משגרים מסחריים כמו הטילים של ספייס אקס. דוגמה לכך היא מכונית הטסלה האדומה של מייסד ספייס אקס אילון מאסק, ששוגרה למאדים ב-2018. באותה השנה חברת החלל האמריקאית ניו-זילנדית רוקט לב שיגרה את "כוכב האנושות": כדור דיסקו מנצנץ שניתן היה לראות בעין בלתי-מזוינת, ושימש כפרסומת ליכולות החברה בתחום השיגור. 


 

640px-Elon_Musk's_Tesla_Roadster_(40110297852).jpg

הטסלה הפרטית של אילון מאסק בדרך למאדים. מיליוני צרכנים נחשפו בעקבות הסיקור התקשורתי למכונית. קרדיט: ספייס אקס
הטסלה הפרטית של אילון מאסק בדרך למאדים. מיליוני צרכנים נחשפו בעקבות הסיקור התקשורתי למכונית. קרדיט: ספייס אקס

 

אלא שיש קו גבול אחד שאף אחד עוד לא חצה: פרסומות ממש. ציבורית, אילון מאסק סופג ביקורת על שיגור לווייני סטארלינק שמפריעים לתצפיות מדעיות ומבהירים את שמי הלילה לכולם – וזה בפרויקט שמטרתו לספק שירותי חיוני כמו אינטרנט מהיר מהחלל. ניתן רק לדמיין את הביקורת שיספוג אם ישגר שלט ניאון ענק למסלול לווייני נמוך שיזמין את תושבי כדור הארץ לרוץ עם נייקי.

 

ב-2019 הצהיר הסטארט אפ הרוסי "סטארט רוקט" כי בכוונתו לשגר קונסטלציה של לווייני קובייה למסלול לווייני נמוך, שתאיר את שמי הערב בצורת סלוגנים של תאגידים כמו מקדונלד'ס. השאלה היא איזו חברת חלל תסכים למכור לפרויקט מושבים במשגר שלה, במהלך שצפוי לעורר התנגדות עזה מצד הקהילה האסטרונומית והבינלאומית.

 

בעיה אחרת לגמרי היא בעיה חוקית. אמנת החלל, החוק הבינלאומי העיקרי שמסדיר את השימוש בחלל, אינה אוסרת על הצבת פרסומות גלויות לעין במסלול סביב כדור הארץ, ואין מניעה חוקית בינלאומית משיגור לוויין או להק לוויינים שכזה. הבעיה מתחילה כשהלוויין גלוי לעיניהם של תושבים שונים במדינות שונות, שלהן חוקים שונים. סינגפור למשל הפכה לאחרונה למדינה הראשונה בעולם שאוסרת על פרסום משקאות קלים עם ריכוזי סוכר גבוהים. פרסומת לקוקה קולה שתוקרן מעל שמיה תהווה עבירה על החוק הסינגפורי. במדינות רבות אחרות ישנם איסורים גורפים – או אזהרות בולטות – על פרסום מוצרי אלכוהול וטבק.

 

נראה כי הפתרון שבחרה GEC הקנדית הוא פתרון אלגנטי מבחינה חוקית וציבורית: להציב לוח מודעות אלקטרוני קטן במרחק רב מכדור הארץ, כך שהוא לא יהיה גלוי בשמי הערב ולא יזהם אותם עם אור מלאכותי – ולשדר לצרכנים וידאו של הפרסומות המתחלפות. מצד שני אפשר לשאול: מי יצפה ביו טיוב אינסופי של פרסומות מתחלפות?