חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

נגעו בשמים: הזוכים הגדולים בגמר אולימפיאדת החלל

חדשנות מטאורית בקרב תלמידי יסודי וחט"ב: מהתיישבות אנושית בירח של שבתאי ועד רכב חלל לכוכב הלכת הננסי קרס

10.06.2024
תלמידי חטיבת הביניים טביב מראשון לציון. קרדיט: יובל יוסף/לע"מ
תלמידי חטיבת הביניים טביב מראשון לציון. קרדיט: יובל יוסף/לע"מ

תלמידי בית הספר היסודי אילן רמון מבאר יעקב ותלמידי חטיבת הביניים טביב בראשון לציון הם הזוכים הגדולים באולימפיאדת החלל שהסתיימה לפני זמן קצר בהשתתפות 500 ילדים ובני נוער במרכז הכנסים של הבורסה לניירות ערך בתל אביב.

 

הנבחרת הזוכה מבאר יעקב עיצבה מרחב מחיה להתיישבות אנושית בירח אנקלדוס של כוכב הלכת שבתאי. השופטים התרשמו מהליך התכנון ובניית הדגם שהובילו התלמידים, שבו נעשה אף שימוש בבינה מלאכותית. 

 

Image
תלמידי בית הספר היסודי אילן רמון מבאר יעקב. קרדיט: יובל יוסף/לע"מ
תלמידי בית הספר היסודי אילן רמון מבאר יעקב. קרדיט: יובל יוסף/לע"מ

 

נבחרת חטיבת הביניים טביב מראשון לציון זכתה גם היא בפרס הנכסף, בזכות עיצוב רכב חלל ייעודי לכוכב הלכת הננסי קרס. רכב החלל עושה שימוש באיזוטופ של אורניום להפקת חשמל.

 

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה גילה גמליאל אמרה כי "המסע המדהים אל החלל, מערכת השמש, הגלקסיות והיקום כולו מצית כל דמיון ומושך אליו בכל שנה אלפי תלמידות ותלמידים סקרנים הנחשפים לחקר מדעי, אסטרטגיות למידה, היכרות עם תעשיית החלל, אתגרי ניהול ופרזנטציה, אחריות והתמדה. המשרד בראשותי משקיע משאבים רבים בהקניית חינוך מדעי וטיפוח מצוינות אישית כבר מגיל צעיר להבטחת עליונותה המחקרית והטכנולוגית של ישראל. התברכנו בדור נפלא של צעירים וצעירות שיובילו אותנו לפסגות חדשות של מצוינות וחדשנות לאומית".

 

Image
מימין: הביטאט להתיישבות בירח אנקלדוס ורכב החלל לכוכב הלכת הננסי קרס
מימין: הביטאט להתיישבות בירח אנקלדוס ורכב החלל לכוכב הלכת הננסי קרס

 

פתרונות לחיים בחלל

אולימפיאדת החלל מתקיימת זו השנה העשירית והשנה השתתפו בתחרות כ-7,000 תלמידים מכ-348 בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים. 

 

לגמר העפילו 21 בתי ספר מרחבי הארץ ובהם תלמידי בתי הספר "הגומא" מכפר בלום ו"בן גוריון" מאופקים שהכינו את פרויקט הגמר בצל המלחמה בזכות התעקשותן של המורות המסורות מבית הספר שהובילו אותם לאורך כל הפרויקט גם בחודשים הקשים בהם לא התקיימו לימודים סדירים.

 

בתחרות השנה התבקשו התלמידים לאפיין פתרונות יצירתיים למרחבי מחיה (הביטאט) על גרמי שמים, לצד תכנון רכבי חלל לשימוש במרכזי התיישבות אנושית בחלל.  בין הפרויקטים המעניינים שהוצגו בתחרות תכנון מרחבי מחיה בכוכב הלכת מאדים הכוללים שטחי מגורים, חממות לגידול צמחים ומחקר, יחידות להפקת אנרגיה חשמל וחמצן, ומעטפות הגנה מפני סכנות ואתגרים סביבתיים כמו קרינה וטמפרטורות קיצון. תלמידי חטיבות הביניים תכננו ועיצבו רכבי שטח ייעודיים המתמודדים עם אתגרים כמו ניווט בכוכב לכת, טמפרטורות קיצון, נחיתה קשה פיתוח מקורות אנרגיה.

 

הזוכים בגמר אולימפיאדת החלל לתלמידי חטיבות הביניים:

  1. במקום הראשון: חט"ב טביב, ראשון לציון
  2. במקום השני: חט"ב בן גוריון, נס ציונה
  3. במקום השלישי: אליאנס, חיפה

 

הזוכים בגמר אולימפיאדת החלל לתלמידי יסודי:

  1. במקום הראשון: אילן רמון, באר יעקב
  2. במקום השני: מצפה ים, אילת
  3. במקום השלישי: היובל, מודיעין.
  • ולכפר בלום ציון לשבח על חביבי השופטים. 

 

 

אולימפיאדת החלל ע"ש רמון היא תכנית הדגל החינוכית של סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, הפועלת להנגשת תחום החלל לצעירים ולקהל הרחב, מתוך מטרה להגדיל את סך הנחשפים לתחום ולעודדם לקחת חלק בתחום הטכנולוגיה והמדע בכלל והחלל בפרט בעתיד. 

 

אלפי התלמידים שהשתתפו באולימפיאדה השנה עברו ארבעה שלבים, במהלכם התמודדו עם חידונים מקוונים, נדרשו לענות על חידות מורכבות, לקיים פעילות בקהילה, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ולתכנן פתרון להתיישבות במערכת השמש העונה על קריטריונים קפדניים תוך למידה מעמיקה.  בנוסף, הנבחרות בנו דגמים של הפרויקטים שלהן - מרחב מחיה (הביטאט) או רכבי חלל.

 

ההשתתפות בתוכנית אולימפיאדת החלל מקנה לתלמידים מיומנויות רבות: חקר מדעי, אסטרטגיות למידה, היכרות עם תעשיית החלל, התמודדות עם אתגרי ניהול עבודת צוות וזמן, פעילות קהילתית, פתרון קונפליקטים, מיומנות הטיעון, גמישות, הסתגלות, פרזנטציה, שפות, אחריות והתמדה.

 

תת אלוף (מיל) אורי אורון, מנהל סוכנות החלל הישראלית אמר כי "גמר אולימפיאדת החלל בשנה כל כך מורכבת וקשה הוא תעודת כבוד מיוחדת למורות, למורים ולתלמידים. שוב נוכחנו כי העיסוק בטכנולוגיה בכלל ובתחום החלל בפרט מביא לידי ביטוי איכות, יצירתיות וחדשנות. הנערות והנערים שהשתתפו בתוכנית מהווים את עתידה הטכנולוגי של ישראל".