חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

אחרי 378 ימים: ארבעה מתנדבים יצאו מהדמיית מאדים של נאס"א

זאת הדמיית מאדים הארוכה ביותר שערכה סוכנות החלל האמריקאית, והיא נערכה במגורים שהודפסו בתלת-ממד

עודד כרמלי
10.07.2024
ארבעת המתנדבים חוזרים ל"כדור הארץ". קרדיט: NASA TV
ארבעת המתנדבים חוזרים ל"כדור הארץ". קרדיט: NASA TV

בשבת (6.8), ארבעה מתנדבים המומים ומתרגשים יצאו מ"מנעל האוויר" בהדמיית מאדים שנערכה במרכז החלל ג'ונסון – אחרי ששהו בה במשך 378 ימים. משימת Crew Health and Performance Exploration Analog, או בקיצור CHAPEA, היא הארוכה ביותר שערכה נאס"א – ובסוכנות החלל מתכננים לערוך משימות אנלוגיות דומות ב-2025 וב-2026.

 

ארבעת המתנדבים – קלי האסטון, אנקה סלאריו, רוס ברוקוול ונייתן ג'ונס – נכנסו ב-25 ביוני 2023 ל"חולית מאדים אלפא" (Mars Dune Alpha), סביבה המדמה את מאדים. בסביבה זו יצאו ל"הליכות מאדים", גידלו וקצרו ירקות וסבלו מעיכובים בתקשורת עם כדור הארץ – בדומה לעיכובים שמהם יסבלו אסטרונאוטים של ממש שיטוסו למאדים.

 

כמובן, הקושי העיקרי במשימות הללו הוא הקושי הנפשי. הארבעה היו מנותקים מהעולם, ונאלצו לחיות זה עם זה, ולעבוד זה עם זה, ללא הפוגה. מתנדבי CHAPEA 1 חיו במגורים בגודל 158 מ"ר, שהודפסו במדפסת תלת-ממד ומדמים בסיס מאדימי מבודד. במסיבת העיתונאים שנערכה לכבודם, מפקדת המשימה האסטון הייתה על סף דמעות כשאמרה: "האמת היא שפשוט כל כך נפלא להיות מסוגלת להגיד לכם שלום". 

 

הדפסת המגורים במרכז החלל ג'ונסון.

 

ההרפתקה הגדולה למאדים

הדמיות מאדים נועדו להכין את האנושות להרפתקה הגדולה והמסוכנת של מסע מאויש לכוכב הלכת האדום, שתערך כנראה בעשור הבא.

 

ההדמיה הראשונה נערכה בשנת 2000 באי דבון הקר והיבש – הדומה במאפייניו אלה למאדים – שבצפון קנדה. שם בנתה אגודת מאדים את הבסיס FMARS (קיצור של Flashline Mars Arctic Research Station), ועד היום, מדי שנה בקיץ, מגיע צוות לאייש את התחנה למספר חודשים.

 

תנאי יובש ותוואי קרקר דומים למאדים שוררים גם במכתש רמון, ובו ערכו ב-2021 סוכנויות החלל הישראלית והאוסטרית את הדמיית מאדים AMADEE-20, שכללה שישה מתנדבים מישראל, מאוסטריה, מגרמניה, מהולנד, מספרד ומפורטוגל. ה"רמונאוטים" חיפשו מקורות מים וחיים תת-קרקעיים, הפעילו רובר וערכו שורה של ניסויים מרחבי העולם.

תגיות: