עדכון 27.5.20: שיגור האסטרונאוטים נדחה ליום שבת, 30.5.20
כ-17 דקות לפני תום הספירה לאחור, כשהמתח בשיאו, השיגור בוטל וזאת בעקבות מזג אוויר שעלול היה לסכן את טיסת הטיל וכניסתו למסלול. השיגור נדחה ליום שבת, 30 במאי בשעה 22:22 שעון ישראל.
-
ביום רביעי הקרוב, בשעה 11:33 בלילה שעון ישראל, האסטרונאוטים בוב בנקן ודאג הארלי יעשו היסטוריה כשישוגרו לחלל על גבי משגר מסוג פלקון 9 ועל סיפון חללית מסוג דרגון 2 – שתיהן רכושה הפרטי של החברה המסחרית ספייס אקס. זהו השיגור הראשון של אסטרונאוטים אמריקנים מאדמת ארה"ב מאז 2011 – והשיגור הראשון בהיסטוריה של אסטרונאוטים בחללית פרטית. אז תחגרו חגורות: הנה כל מה שרציתם לדעתם על המבצע המורכב, הרגיש והמרגש, "שיגור אמריקה" (Launch America).
שידורים:
- רביעי, 27.5.20, 22:30 - צפו בהרצאה המקדימה על התוכנית המאוישת החדשה של נאס"א. הסברים ופרשנות: טל ענבר.
- שבת, 30.5.20, 22:22 - שידור חי של השיגור:
איך האמריקנים טסו לחלל עד היום?
מאז סיום תוכנית מעבורות החלל ב-2011, אסטרונאוטים אמריקנים טסים לחלל על גבי חלליות ומשגרים רוסים מסוג סויוז, כאשר השיגורים נערכים דרך קבע מנמל החלל קוסמודרום בייקונור בקזחסטן. האסטרונאוטים בנקן והארלי יהיו הראשונים לטוס מכן השיגור 39A, ממנו שוגרו בעבר חלליות אפולו ומעבורות החלל, במרכז החלל ע"ש קנדי שבפלורידה. הם גם יהיו האסטרונאוטים הראשונים שייסעו לכן השיגור במכונית חשמלית מסוג טסלה – פרסומת סמויה (ובעצם גלויה למדי) באדיבות אילון מאסק, מייסד טסלה וספייס אקס.
לאן האסטרונאוטים טסים ולאיזו מטרה?
המשגר פלקון 9 ישגר את בנקן והארלי לחלל במהירות של כ-27,000 קמ"ש – ובמסלול יירוט עם תחנת החלל הבינלאומית. אחרי בערך 24 שעות במסלול סביב כדור הארץ, כשהם מוודאים שכל מערכות החללית תקינות – הדרגון 2 תעגון בתחנת החלל. בשלב זה לא ידוע כמה זמן ישהו בנקן והארלי בתחנה, שכן מטרת משימת Demo-2 היא לבדוק את החללית לקראת המשימות הבאות. זאת הפעם הראשונה בתולדות חקר החלל שאסטרונאוטים יכולים לבדוק חללית חדשה מנוחות תחנת החלל.
ההכנות של האסטרונאוטים לקראת השיגור ההיסטורי. קרדיט: NASA
מה מיוחד בחללית החדשה?
הדרגון 2 היא החללית האמריקנית החמישית בהיסטוריה, אחרי מרקורי (1961), ג'מיני (1965), אפולו (1968) ומעבורת החלל (1981) – והחללית המסחרית המאוישת הראשונה. הדרגון 2 יכולה לשאת לא פחות משבעה אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית (אם כי נאס"א לא מתכוונת לשגר יותר מארבעה בכל פעם) ולעגון אוטונומית בתחנה. בדומה למעבורות החלל, גם הדרגון 2 היא חללית רב-פעמית: לאחר הנחיתה במים, ניתן להרכיב חרטום חדש במקום החרטום שעמד בחום האדיר של הכניסה מחדש לאטמוספרה, לתדלק ולהמריא שוב לחלל.
למה נאס"א צריכה את אילון מאסק- אין לה חלליות משל עצמה?
חשוב להבין שספייס אקס לא מתחרה בנאס"א. להפך: נאס"א היא המשקיעה והלקוחה הגדולה ביותר של החברה. ב-2010 התקבלה החלטה עקרונית בממשל האמריקני, לייחד את נאס"א למחקר מדעי בחלל – ולעודד את המגזר הפרטי לייצר את המשגרים ואת החלליות עבור האסטרונאוטים של סוכנות החלל. כך, נאס"א תתמקד בפריצת גבולות מדעיים וחלליים, ובמקביל חברות פרטיות יקבלו את ההזדמנות לפתח יכולות שיגור שישמשו גם למטרות מסחריות, כמו תיירות חלל.
ב-2014 הוענקו מענקי פיתוח לשתי חברות, כדי שיפתחו את הכלים לשנע אסטרונאוטים לתחנת החלל: ספייס אקס ובואינג. ב-2012, ספייס אקס הפכה לחברה המסחרית הראשונה בעולם ששיגרה חללית למסלול סביב הארץ והחזירה אותה לארץ כששיגרה את חללית המטען דרגון לתחנת החלל. ביום רביעי היא תעשה זאת עם הדרגון 2 ועם אסטרונאוטים חיים. ואילו בואינג נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים של חללית ה-CST-100 סטארליינר. אמנם ספייס אקס הגיעה לקו הסיום לפני בואינג, אבל כבר ב-2021 עתידים האסטרונאוטים כריס פורגסון, מייק פינקה וניקול מאן להמריא לתחנת החלל על גבי הסטארליינר. במקביל, נאס"א מפתחת החללית שלה – אוריון, שעתידה לשאת אסטרנאוטים ליעדים רחוקים יותר כמו הירח ומאדים.
מה השתנה בחליפות החלל?
גם מי שלא עוקב אחר החדשות מהחלל ודאי יבחין בשינוי בולט אחד: חליפות החלל המדהימות של ספייס אקס. במעבורות החלל השתמשו בחליפות הכתומות ACES (Advanced Crew Escape Suit), ואילו בשיגורי הסויוז השתמשו בחליפות הרוסיות הלבנות מסוג סוקול. אלו וגם אלו כבדות ומגושמות בהשוואה לחליפות החדשות של ספייס אקס, שנראות כאילו הן נלקחו מסט של סרט קולנוע מדע בדיוני. זה לא מקרה: מעצב החליפות של ספייס אקס הוא המעצב האגדי של הוליווד חוזה פרננדז – שאחראי בין היתר לתלבושות בסרטים כמו "וונדר וומן". החליפות ישמשו את בנקן והארלי למקרה חירום של אובדן הלחץ בחללית, לרבות מערכת נשימה שתספק לאסטרונאוטים חמצן ותסלק פחמן דו-חמצני.
מה קרה ללוגו של נאס"א?
סוכנות החלל האמריקנית משתמשת בשני סמלילים: לוגו "כדור הבשר", ששימש את נאס"א בשנים 1952-1975, ומשנת 1992 ואילך, ולוגו "התולעת", ששימש את הסוכנות בין 1975 ל-1992. לרגל השיגור ההיסטורי, מנהל נאס"א ג'ים בריידנסטיין החליט שמשימת Crew-Demo 2 תטוס תחת לוגו התולעת. הלוגו, שעוצב על ידי ריצ'רד דיין וברוס בלקבורן, נועד להיות מודרני יותר מהלוגו המקורי של נאס"א – אבל היום הוא נראה כמו רטרו מגניב מהאייטיז.