חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

מגריניץ' באהבה: נבחרו התמונות הזוכות בתחרות צילומי האסטרונומיה לשנת 2024

ראיין אימפריו הוא הצלם האסטרונומי של השנה, אחרי שלכד את "חרוזי ביילי" במהלך ליקוי החמה מעל צפון אמריקה בשנה שעברה

עודד כרמלי
17.09.2024
התצלום הזוכה מראה את צלליות הרי הירח "נמרחות" במהלך ליקוי החמה. קרדיט: Ryan Imperio
התצלום הזוכה מראה את צלליות הרי הירח "נמרחות" במהלך ליקוי החמה. קרדיט: Ryan Imperio

כמדי שנה, מצפה הכוכבים המלכותי של גריניץ' – שבמרכזו עובר קו גריניץ' – הכריז על הזוכים בתחרות הצילום האסטרונומי לשנת 2024. התחרות הבינלאומית, שנערכת זו השנה ה-16, היא הגדולה מסוגה. 3,500 צילומים אסטרונומיים הוגשו השנה מ-58 מדינות ל-11 קטגוריות. התמונות הזוכות והאהובות ביותר מוצגות החל מהשבוע בתערוכה מיוחדת הפתוחה לקהל במוזיאון הימי הלאומי שבגריניץ', לונדון.

 

הזוכה בתחרות הגדולה של הצלם האסטרונומי של השנה מטעם מצפה הכוכבים המלכותי של גריניץ' הוא האמריקאי ראיין אימפריו, שצילם את "חרוזי ביילי" במהלך ליקוי החמה של 2023. בזמן ליקוי חמה מלא, כאשר דיסקת הירח מכסה במלוא את דיסקת השמש, הטופוגרפיה של הירח מאפשרת ל"חרוזי" אור השמש לחדור מבעד לעמקי הירח – אך לא מבעד להרי הירח. התופעה אורכת שניות ספורות בלבד, בהתחלה ובסוף של ליקוי החמה, אך אימפריו הצליח ללכוד אותה במספר פריימים שמראים את התקדמות החרוזים. תמונתו נבחרה למקום הראשון בקטגוריית "השמש שלנו", וכאמור נבחרה למקום הראשון מכל התמונות בכל הקטגוריות. הפרס הראשון עומד על 10,000 לירות שטרלינג.

 

כמה תמונות זוכות נוספות:

 

 

Image
"פסגות הצל של סינוס אירידיום". קרדיט: גאבור באלאז'
"פסגות הצל של סינוס אירידיום". קרדיט: Gábor Balázs

 

בקטגוריית "הירח שלנו" זכה ההונגרי גאבור באלאז' על תצלומו "פסגות הצל של סינוס אירידיום". סינוס אירידיום, או "מפרץ הקשתות", הוא מישור לבה בזלתית בקצהו של ים הגשמים. מאחר שהמישור מוקף בהרים גבוהים, הוא מטרה אהובה במיוחד על צלמים אסטרונומיים, שיכולים לצלם את צללי הפסגות על המישור.

 

 

Image
"אורורת קווינסטאון". קרדיט: לארין ראה
"אורורת קווינסטאון". קרדיט: Larryn Rae

בקטגוריית ה"אורורה" זכה הצלם האסטרונומי המקצועי לארין ראה, המתגורר בניו זילנד, על תצלומו "אורורת קווינסטאון". זוהר הקוטב כאן הוא ורוד ואדום, תופעה נדירה יחסית שאפשר לראותה רק באזורים גבוהים מאוד ודלילים בחמצן – שיוצר אורות ירוקים. ככלל, קווינסטאון בניו זילנד צפונית מדי לאורות הזוהר הדרומי, אך הצלם ניצל את הסערות הגאומגנטיות האחרונות, שהן תוצר של התגברות פעילות השמש.

 

 

Image
"הדים מהעבר". קרדיט: בנסה טוט ופטר פלטוטי
"הדים מהעבר". קרדיט: Bence Tóth and Péter Feltóti

ואילו בקטגוריית ה"גלקסיות" זכו ההונגרים בנסה טוט ופטר פלטוטי על תצלומם "הדים מהעבר". צמד הצלמים טס לנמיביה כדי לצלם את הגלקסיה הדרומית קנטאור A, המרוחקת כ-11 מיליון שנות אור מכדור הארץ. החור השחור העל-מסיבי שבגרעין הגלקסיה פעיל, וממנו יוצאות שתי קרניים של קרינה וחלקיקים הנעים במהירויות יחסותיות.

 

ואחת התמונות החביבות עלינו, תחנת החלל הבינלאומית על רקע השמש:

 

Image
צללית הייטק. קרדיט: Tom Williams
צללית הייטק. קרדיט: Tom Williams