אתמול (שני), בשעה 10:34 לשעון ישראל, חברה קטנה מטקסס עשתה היסטוריה כשהפכה לחברה המסחרית הראשונה שנוחתת בהצלחה על הירח. הנחתת הלא-מאוישת בלו גוסט (Blue Ghost) של חברת פיירפליי (Firefly) השלימה נחיתה רכה בהצלחה באגן שהוצף בלבה לפני כשלושה מיליארד שנה בתוך "ים המשברים" (Mare Crisuim), הנמצא ברבע הצפון-מזרחי של הירח (כשמביטים בו מההמיספרה הצפונית של כדור הארץ). הנחתת נושאת עימה שורה של ניסויים מדעיים, בעיקר של סוכנות החלל האמריקאית – נאס"א.
הישג שמעצמות מתקשות להשיג
ברית המועצות הייתה המדינה הראשונה בעולם שנחתה נחיתה רכה על הירח (להבדיל מהתרסקות – במכוון או בשוגג) עם משימת לונה 9. מאז ועד היום היו 26 נחיתות רכות על הלוויין הטבעי של כדור הארץ, מאוישות ולא-מאוישות, רובן של ארה"ב וברה"מ. בשנים האחרונות סין נחתה בהצלחה ארבע פעמים על הירח, ויפן והודו נחתו פעם אחת כל אחת.
בפברואר אשתקד הפכה אינטואיטיב מאשינז לחברה המסחרית הראשונה בהיסטוריה שנוחתת על הירח, והמשימה האמריקאית הראשונה שנוחתת על הירח מאז אפולו 17 ב-1972. אלא שהנחיתה ההיא לא הייתה לגמרי רכה. אומנם כל המכשירים עבדו כשורה, אבל הנחתת אודיסאוס נחתה בזווית של 30 מעלות לאחר שאיבדה לפחות אחד מרגליה, נפלה וניצלה באורח נס על יד מכל הליום.

עתה יכולים בפיירפליי להגיד בפה מלא: אנחנו היינו נחתנו ראשונים בהצלחה על הירח, כשהנחתת במצב זקוף ויציב. מנכ"ל החברה ג'ייסון קים צהל בשידור החי: "הכול תיקתק כמו שעון, אפילו כשנחתנו. יש לנו אבק ירח במגפיים!"
שני שיגורים לירח – במרקיע אחד
הבלו גוסט שוגרה ב-15 בינואר על גבי מרקיע מסוג פאלקון 9 של חברת ספייס אקס, יחד עם נחתת פרטית נוספת שעושה את דרכה לירח בימים אלה: רזיליאנס (Resilience) של אייספייס (ispace) היפנית. זאת הפעם הראשונה ששתי נחתות שונות – ופרטיות – משוגרות לירח בשיגור אחד.
לירח שלנו אפשר להגיע בשלושה ימים, אבל כדי לחסוך באנרגיה, הרזיליאנס תגביה את המסלול שלה בהדרגה – וצפויה לנחות על פניו רק בחודש מאי או יוני. כך קרה שפיירפליי גנבה את הבכורה לאייספייס. למעשה, זאת הפעם השנייה שהחברה היפנית משגרת חללית לירח. בדצמבר 2022, הגשושית Hakuto-R הייתה עתידה להיות החללית המסחרית הראשונה לנחות נחיתה רכה על הירח – אך כמו החללית הישראלית בראשית, היא התרסקה על פניו.

חזרה לבלו גוסט. הנחתת, שגודלה כשל מכונית קטנה, נכנסה בהצלחה למסלול סביב הירח ב-13 בפברואר. אתמול החלה הבלו גוסט את מסעה לפני הקרקע, מגובה של כ-100 ק"מ מעל פני הירח, כשהיא משתמשת במנועיה כדי להשיל מעצמה מהירות מסלולית ולמקם את עצמה מעל אתר הנחיתה. בדקות האחרונות של הנחיתה הגורלית, החללית בחרה אוטונומית נקודה שטוחה וללא סלעים לנחות בה. ב-10:34 לשעון ישראל, כל רגלי הבלו גוסט נגעו ברכות ברגולית האפרפר – החללית הפרטית הראשונה שעושה כן.
חללית מסחרית נוספת על הירח – עוד השבוע
כמובן, למילים כמו "פרטית" ו"מסחרית" כבר אין את אותה המשמעות כמו בימי המלחמה הקרה, והגבולות בין סוכנויות חלל לתעשיית החלל הולך ומיטשטש. הבלו גוסט של פיירפליי שוגרה במסגרת תוכנית שירותי המטען המסחריים (Commercial Lunar Payload Services, או CLPS) של נאס"א, כהכנה לתוכנית ארטמיס.
סוכנות החלל האמריקאית שילמה לפיירפליי 101.5 מיליון דולר בתמורה לכך שהנחתת תישא עשרה ניסויים מדעיים וטכנולוגיים של נאס"א. בין היתר, הנחתת תנסה לברר כיצד חום מוסע מפנים הירח לאדמת הירח, לבדוק מערכת ניווט לוויינית גלובלית (GNSS) לירח ואת האינטראקציות בין לאפיין שדות חשמליים ומגנטיים על פני השטח של הלבנה, תצלם ברנטגן את השדה המגנטי של כדור הארץ הארץ ותציב רטרו-רפלקטור חדש כדי למדוד בדיוק רב יותר את המרחק בין כדור הארץ לירח.
הבלו גוסט נחתה בבוקר הירחי, וכעת יעמדו לרשותה שבועיים ארציים של שמש – שמהם תפיק חשמל – כדי לבצע את משימותיה. וזה לא הכול. בהמשך השבוע צפוי ניסיון נחיתה נוסף על הירח. לא, לא של החללית היפנית רזיליאנס, שעדיין עושה את דרכה הארוכה לירח. אינטואטיב מאשינז תנסה להנחית את הנחתת השנייה שלהם, אָתֶנָה, ביום חמישי הקרוב.
