שלב הגמר של תחרות חקר החלל והאסטרונומיה הרביעית לבתי הספר היסודיים התקיים אמש (6.3.18) בקמפוס "המרכז הישראלי למצוינות בחינוך" בירושלים. קרוב ל-240 בתי-ספר וכ-4,000 תלמידים מכל רחבי הארץ החלו את התהליך. שיאה של התחרות היה באירוע הגמר אליו הגיעו 10 בתי ספר ולמקום הראשון הגיע בית הספר הדרור תל"י מבשרת ציון.
התלמידים השתתפו לאורך השנה בחמישה שלבים, שבמהלכם התמודדו בחידונים מקוונים, נדרשו לענות על חידות מורכבות, לקיים פעילות בקהילה, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ואף לבנות דגמים המתארים משימת חלל בת ביצוע במערכת השמש.
התלמידים פעלו במספר תחנות, בהן:
- התחרו ראש בראש במענה על שאלות בנושאי מערכת השמש וחקר החלל.
- הסבירו את המכניקה של הנחתה בטוחה של גשושיות על גרמי שמיים שונים.
- הפעילו תוכנת פלנטריום וזיהו תופעות אסטרונומיות.
- והשיא – הם הציגו את הדגמים אותם בנו, התבקשו להשיב על שאלות מורכבות וכן להתייחס ולהפגין הבנה בניתוח דגמים שבנו בתי ספר אחרים.
- במהלך האירוע שמעו התלמידים הרצאה מפי אלכס פיאסיק, מתנדב מטעם עמותת SpaceIL שסיפר את סיפורה מעורר ההשראה שלSpaceIL ומשימתה להנחית חללית ישראלית ראשונה על הירח.
הנושאים העיקריים של התחרות:
התחרות תעסוק בחקר הירחים במערכת השמש תוך שימת דגש על הירח שלנו, וכן תכלול עיסוק במורשתו ובפועלו של טייס החלל אילן רמון ז"ל וחשיפה לפעילות החלל בישראל בעבר ובהווה.
תוכן התחרות יתאים לנושאים הנלמדים בתכנית הלימודים של כיתה ה' (מבנה מערכת השמש, ירחים, אמצעים לחקר החלל) ויאפשר העמקה והרחבה לתחומים משיקים ורחבים יותר מעולם החלל והאסטרונומיה אשר נבחרו בהלימה לתכנית הלימודים של שנת הלימודים תשע"ח.
שלבי התחרות:
אירוע פתיחה: 24.9.17
הרצאה וירטואלית להצגת מבנה התחרות ונושאיה. ההרצאה כוללת לימוד מושגים בסיסיים וידע רלוונטי שיסייעו לתלמידים להתכונן להמשך התחרות. ההרצאה מהווה פתיחה וחשיפה לתחרות, אך אינה מהווה אחד משלבי המיון ואין צורך להתכונן לקראתה. יחד עם זאת, הצפייה בה חיונית לצורך הכנה לשלב הראשון של התחרות.
שלב א': 22.10.17
חידון מקוון א-סינכרוני. החידון יכלול שאלות מורכבות המצריכות היכרות רחבה עם תחום הידע, יכולת חשיבה מעמיקה, הסקת מסקנות ושימוש בידע באופן פעיל.
כשלב מקדים יקבלו הקבוצות המשתתפות בחידון משימת הכנה, אשר תכלול הגדרת תכנים ללימוד ממקורות מידע.
שלב ב': 26.11.17
משימת שיתוף הקהילה (בי"ס/שכונה) בפרויקט יצירתי. כלל הקהילה תוזמן להשתתף בפרויקט, כאשר חברי הקבוצה יתאמו את ביצוע המשימה וידריכו את המשתתפים.
לקראת שלב ג'
הכנת מורים לחידון הסינכרוני תתקיים בתחילת דצמבר. מועד מדויק ייקבע בתיאום עם המורה המלווה.
הגשת משימת הכנה לשלב ג' עד 1.1.18
שלב ג': 8-11.1.18
חידון מקוון סינכרוני. במהלך החידון יתמודדו התלמידים בשידור חי מול קבוצות אחרות. התלמידים יידרשו לענות על חידות מורכבות, לפעול יחד בקבוצה, לנתח תצפיות שיבצעו לקראת החידון, ולגבש מהן תוצאות ותשובות. כשלב מקדים יקבלו הקבוצות משימת הכנה, אשר תהווה בסיס למטלה אותה יידרשו התלמידים לבצע במהלך החידון המקוון.
חצי גמר: 5.2.18
בניית דגם. הקבוצות אשר יעפילו לשלב זה, יעמדו בפני אתגר בנייתו של דגם על פי קריטריונים קפדניים, אשר יצריכו למידה מעמיקה של הנושא הרלוונטי, הפנמתו של הידע, ושימוש מושכל בו בהתאם לצורך.
אירוע הגמר: 6.3.18
אירוע סיום חגיגי. האירוע יתקיים בקמפוס המרכז הישראלי למצוינות בחינוך בירושלים – 10 הקבוצות המתחרות ייפגשו ויתחרו ביניהן בתחנות לימודיות וחווייתיות שונות הכוללות בנייה ושימוש במודלים, משימות והתנסויות, פתרון חידות, משימות מתוקשבות ועוד, תוך יישום הידע שרכשו במהלך כל שלבי התחרות.