חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

במכרז החממות של הרשות לחדשנות, בעלות חצי מיליארד שקל, תחום החלל מהווה ציר מרכזי

חלל & ארץ – נבחרה להפעיל חממה בתחומי החלל וה Deeptech בדגש על יישומים בחלל ובכדור הארץ

24.02.2022
הדמיה של הלוויין עמוס 17 של חלל תקשורת, השותפה בחלל&ארץ שתקים את החממה בתחומי החלל. קרדיט: יח"ץ חלל תקשורת
הדמיה של הלוויין עמוס 17 של חלל תקשורת, השותפה בחלל&ארץ שתקים את החממה בתחומי החלל. קרדיט: יח"ץ חלל תקשורת

הרשות לחדשנות הודיעה אתמול על הזוכים במכרז החממות בחמישה תחומים עיקריים: חלל, פודטק, בריאות, טכנולוגיות עמוקות. מטרת החממות היא להצמיח תוך חמש שנים 150 חברות סטארט-אפ חדשניות בתחומים בעלי סיכון גבוה, אשר יפתחו את אקוסיסטם החדשנות בישראל - בתקציב כולל של כ 500 מיליון שקלים. 

 

אחד הצירים המרכזיים בתוכנית, הוא כאמור בתחום החלל. חלל & ארץ – נבחרה להפעיל חממה בתחומי החלל וה Deeptech בדגש על יישומים בחלל ובכדור הארץ. החממה החדשה מורכבת ממאגד המאופיין בסינרגיה בין חברות מובילות מתמחות וקרנות השקעה כגון: Kyocera, Croning Blue Sky Capital (Samtec), Oceancap, רודיום, מון2מארס ונצרס, חלל-תקשורת. החממה תקדם הקמת חברות חדשות אשר להן טכנולוגיות בעלות יישומים דואליים ותפעל על מנת להנגיש ידע ומומחיות וכן השקעות מתמשכות לחברות החממה ולבסס את ישראל כמובילה גלובלית בתחום.

 

תחומים מגוונים בסיכון גבוה

החממות הטכנולוגיות מספקות את הסיוע והתמיכה למיזמים בשלביהם הראשונים, מוקמות ומופעלות על ידי משקיעי הון סיכון וחברות מקומיות ובינלאומיות, שביכולתן, ומניסיונן להעניק ערך מוסף מהותי, ולתמוך בחברות הזנק ויזמים מתחילים.

 

בהליך תחרותי בו התמודדו 13 מציעים, רשות החדשנות בחרה 5 קבוצות אשר יפעילו בתוך כשנה חממות טכנולוגיות חדשות. הקבוצות הזוכות מורכבות מתאגידי ענק גלובליים, כגון: חברת הפארמה ,Bristol Myers Squibb Becton Dickinson , Kyocera, Corning, קבוצת CBG, Eren Industries, ועוד.

 

ההצעות שהתקבלו התמקדו בתחומים מגוונים בסיכון גבוה. פרט לחלל, ניתן למצוא גם אקלים, health-tech, פודטק ו-Deeptech. כאמור, החממות הנבחרות צפויות להקים כ-150 חברות טכנולוגיה חדשניות בחמש השנים הקרובות. על מנת לעמוד בהתחייבויותיהם זכייני החממות יעמידו מקורות מימון והתחייבויות השקעה בחממות בהיקפים שעולים על 150 מיליון שקלים.

 

שרת המדע, החדשנות והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן אמרה כי ״רשות החדשנות בוחרת הבוקר 5 קבוצות מעולות שיביאו לבשורה אמיתית בתחומים טכנולוגים אסטרטגיים מגוונים שמהווים את עתיד ההייטק הישראלי. מדובר בפעולה חשובה בחיזוק הקמת חברות הזנק וסטרטאפים לטווח הארוך שיהוו קטליזטור לחדשנות בתחומים בהם הסיכון גבוה והחדשנות פורצת דרך. החשיבות של ביזור ההשקעות של מדינת ישראל בתחומי טכנולוגיה רחבים תביא להרחבת הבסיס האיתן של ההייטק לטווח ארוך ותאפשר לכלכלה הישראלית לצמוח ולהתפתח לכיוונים חשובים נוספים. שמחה שהתחומים שנבחרו הם רבים ושונים זה מזה, החל מתחום האקלים וכלה בתחום החלל ותחומים חשובים נוספים. כל אלה יצמיחו חברות חדשות רבות לרווחת הכלכלה".

 

ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות הוסיף כי "ההצעות שהוצגו על ידי קבוצות החברות השונות היו מצוינות ומגוונות. הקבוצות הורכבו מחברות ענק גלובליות ושחקנים מקומיים מהשורה הראשונה שביכולתם להביא ערך מוסף אדיר לחברות הזנק הצפויות לקום וכוללות גם מעורבות מרשימה של שחקנים מהאקדמיה הישראלית. התחומים בהם יפעלו החממות הם חלק מאסטרטגיית הרשות לגיוון ההייטק הישראלי, החשובה מאד להגדלת כמות החברות החדשות שקמות וליצירת מנועי צמיחה. בתחומים הללו אין עדיין צבר עסקאות  (Deal Flow)  מספק ולכן הצפייה היא כי החממות תהיינה פרואקטיביות בהקמת החברות, אשר ברובן תתבססנה על ידע שימוסחר מהאקדמיה, ואשר יוכלו להתפתח ולצמוח בעזרת החממה וליצור אקוסיסטם תומך בתחומים אלו".

 

הקבוצות הזוכות ייהנו מתקופת זיכיון של 5 שנים (עם אפשרות הארכה ב-3 שנים נוספות) בהן הן יקימו חברות הזנק פורצות דרך בסיכון גבוה, ויתמכו וישקיעו בהן כסף וערך מוסף משמעותי. רשות החדשנות תשתתף בהורדת הסיכון האמצעות מענקי תמיכה בחברות ההזנק. הקבוצות הזוכות יוכלו גם להקים תשתית מו"פ שתעמוד לשימוש החופשי של חברות החממה ושל חברות אחרות באקוסיסטם, בתקציב של עד 4 מלש"ח, ב-50% השתתפות מצד רשות החדשנות.