חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

צפו בשיגור של הרה – הגשושית האירופית לאסטרואיד שנאס"א ניסתה להסיט ממסלול

זהו החלק השני בניסוי ראשון מסוגו בהגנה פלנטרית מפני איומים פוטנציאליים

עודד כרמלי ובר חיון
7.10.2024
הדמיית אמן של הרה ושני לווייני הקובייה במסלול סביב האסטרואיד המצולק. קרדיט: ESA
הדמיית אמן של הרה ושני לווייני הקובייה במסלול סביב האסטרואיד המצולק. קרדיט: ESA

 

היום (שני, 7.10.24) סוכנות החלל האירופית תשגר את משימת הֶרה, שצפוייה להגיע לאסטרואיד דימורפוס. זהו החלק השני בניסוי ראשון בחלל בהגנה פלנטרית, לאחר שהחלק הראשון, ב-22 בספטמבר 2022, הגשושית דארט של נאס"א התרסקה על פני האסטרואיד דימורפוס. מטרת הגשושית האירופית הֶרה, היא למדוד את השינוי במסלול, במהירות ובציר הסיבוב של האסטרואיד לאחר הפגיעה בו. הֶרה צפויה להגיע לאסטרואיד ב-2027.

 

צפו במשדר המיוחד ובשיגור כאן:

 

"חלפו 18 שנים שאנחנו עובדים כדי להרכיב את המשימה הזו, אז אתם יכולים לדמיין את הרגשות שלנו, לא רק שלי, אלא של כל הצוות," אמר איאן קרנלי, מנהל פרויקט הרה, במהלך תדרוך תקשורת לפני השיגור.

 

ההתרגשות של קרנלי מובנת. כאמור זהו החלק המכריע בניסוי ראשון מסוגו, אשר יבחן את מסוגלות סוכנויות החלל האמריקאית והאירופית להסיט אסטרואיד ממסלולו. החלק הראשון בוצע באמצעות הגשושית Double Asteroid Redirection Test, או DART, של נאס"א. המטרה שנבחרה היא האסטרואיד דידימוס (מיוונית: "תאום"), שלו ירח קטן בשם דימורפוס ("בעל שתי הצורות", שכן משימת דארט שינתה את מסלולו), או "דידימון" כפי שהוא מכונה בחיבה. דידימוס הוא אסטרואיד בקוטר 780 מטר ובמסה של 524 מיליון טונות. דימורפוס הוא אסטרואיד קטן בהרבה, בקוטר 139 מטר – כגודל הפירמידה הגדולה של גיזה.

 

החלק של DART הצליח מעבר למצופה: המסלול של דימורפוס הוארך ב-32 דקות. מתברר שעם כל הכבוד לתנע של הגשושית, שפגעה באסטרואיד במהירות יחסית של כ-24,000 קמ"ש, את רוב השינוי במסלול האסטרואיד יש לייחס לתנע כאלף טונות האבק שההתנגשות העיפה לחלל, מספיק כדי למלא שש או שבע קרונות רכבת. 

 

Image
דידימוס ודימורפוס בהשוואה למונומנטים ארציים. קרדיט: NASA / Johns Hopkins APL
דידימוס ודימורפוס בהשוואה למונומנטים ארציים. קרדיט: NASA / Johns Hopkins APL

 

למפות אסטרואיד ולנחות עליו

אבל המבחן האמיתי של דארט יגיע עתה עם הרה. המקפת האירופית, שתשוגר באוקטובר הקרוב מנמל החלל קייפ קנוורל על גבי מרקיע מסוג פאלקון 9 של ספייס אקס. ב-2025 הגשושית תרתום את הכבידה של מאדים כדי לבצע תמרון מסוג מקלעת כבידתית, ותנצל את ההזדמנות הזאת כדי לצלם את ירחו הזעיר דימוס. משם תמשיך הרה לחגורת האסטרואידים שבין מאדים לצדק, ותיכנס למסלול סביב דימורפוס בתחילת 2027. 

 

בעתיד, אם וכאשר נצטרך לשגר משימת הגנה פלנטרית, נצטרך לדעת להתאים בין המסה וההרכב של האסטרואיד המסוכן לתנע שיש להעביר לאסטרואיד במהלך הפגיעה כדי להסיטו ממסלול. לכן המשימה העיקרית של הרה תהיה למדוד את המסה, את הצפיפות ואת הרכבו של דימורפוס. בנוסף, המקפת תחקור את מכתש הפגיעה שנוצר ותבדוק אם חלו שינויים נוספים שאיננו יכולים למדוד מכדור הארץ – כמו למשל בסיבוב האסטרואיד סביב צירו. 

 

אחרי שתמפה את פני השטח, ותעקוב אחר שינויים החלים בעקבות כוחות הכבידה שמפעיל האסטרואיד הגדול יותר, דידימוס (למשל מפולות סלעים "עונתיות"), שני לווייני קובייה יצאו מהמקפת וינסו לנחות על האסטרואיד. אם זה יצליח, ולקראת סוף המשימה, ייתכן שהמדענים בסוכנות החלל האירופית ינסו להנחית גם את הרה עצמה על דידימוס – אולי במכתש הפגיעה של דארט.

 

Image
הפיצוץ בדימורפוס כפי שצולם על ידי טלסקופ החלל ווב בתת-אדום (מימין) ועל ידי טלסקופ החלל האבל באור נצפה (משמאל). קרדיט: NASA/ESA/CSA
הפיצוץ בדימורפוס כפי שצולם על ידי טלסקופ החלל ווב בתת-אדום (מימין) ועל ידי טלסקופ החלל האבל באור נצפה (משמאל). קרדיט: NASA/ESA/CSA

 

Image
התמונה השלמה האחרונה שצילמה דארט, 2 שניות לפני הפגיעה ובמרחק של כ-12 ק"מ מהאסטרואיד. בתמונה רואים 31 מטרים משטח האסטרואיד. קרדיט: NASA/JPL-Caltech/DART Navigation Team
ימין: דידימוס 11 שניות לפני שדארט פגעה בו. שמאל: התמונה השלמה האחרונה שצילמה דארט (31 מטרים משטח האסטרואיד), 2 שניות לפני הפגיעה ובמרחק של כ-12 ק"מ מהאסטרואיד. קרדיט: NASA/JPL-Caltech/DART Navigation Team
תגיות: