אקזיט ישראלי ראשון לסטארט אפ בתחום החלל: חברת אסטרוסקייל האמריקאית הודיעה היום (ד') על רכישת חברת ההזנק התל אביבית אפקטיב ספייס סולושנס (ESS). אפקטיב ספייס, הנתמכת על ידי סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, מפתחת לוויין שנצמד ללוויינים ישנים, מתקן את מסלולם סביב כדור הארץ ובכך מאריך את חייהם.
התחזית: 4 מיליארד דולר בשנה
לוויינים זקוקים לדלק כדי לתקן את הסטיה מהמסלול שבו הם חגים סביב כדור הארץ. ומאחר שיש גבול לכמות הדלק שלוויין יכול לשאת עמו, רוב הלוויינים יוצאים מכלל שימוש אחרי 15 שנה – ואז משגרים חדשים כדי להחליף אותם. לכך יש היבט כלכלי משמעותי, שכן עלות שיגורו של כל לוויין GEO חדש מגיעה ללמעלה מ-200 מיליון דולר בממוצע.
בשנים האחרונות, חברות הזנק זיהו את הפוטנציאל הכלכלי בהארכת חייהם של לוויינים בחלל. לפי הערכות, שוק זה צפוי לצמוח לארבעה מיליארד דולר בשנה עד שנת 2028. תאגיד נורת'רופ גראמן, לדוגמה, בונה לוויינים שיתדלקו לווייני תקשורת מסחריים ויספק להם דלק לשנים נוספות.
"אנחנו נשארים בתל אביב"
אפקטיב ספייס, מהחלוצות בתחום, מפתחת לוויין שירות בשם ספייס דרון (SPACE DRONE). הספייס דרון שוקל כ-400 ק"ג וגודלו כגודל מכונת כביסה. הלוויין כולל מערכת עיגון לא פולשנית, המאפשרת לו להתחבר כמעט לכל אחד מלווייני התקשורת הנמצאים במסלול גיאוסינכרוני (מסלול GEO בגובה של כ-36 אלף ק"מ מעל פני הים), להניע אותם בכיוון והמהירות הרצויים ובכך להאריך את חייהם למספר שנים נוספות. הלוויין בנוי לשימושים חוזרים, כך שיוכל לבצע מספר רב של משימות שירות במסגרת טווח חייו.
גם אסטרוסקייל היא חברת שירות ללוויינים – אבל במסלול לווייני נמוך (במסלול של מאות ק"מ מעל פני הים) ובדגש על לווייני תצפית. הרכישה של אפקטיב ספייס פירושה התרחבות של אסטרוסקייל והפיכתה לחברה היחידה בעולם המקדישה את פעילותה לשירותי תמיכה ללוויינים במסלול נמוך (LEO) וגבוה (GEO).
"רק השם משתנה", אומר המנכ"ל והמייסד של אפקטיב ספייס, אריה הלזבנד. "אנחנו נשארים בתל אביב, וממשיכים לפתח את אותו המוצר עם אותו צוות הנדסי. כבר היום יש מספר לקוחות פוטנציאליים לספייס דרון שלנו, אבל כל החלטות השיווק והאסטרטגיה עוברות עכשיו לחברת האם – שעה שאנחנו נתמקד בפיתוח הלוויין. לשם כך בכוונתנו לגייס עובדים ויועצים נוספים, ולהגדיל את היקף העבודה".